Search
Iranian Rial
EN
Back to all

هوش مالی چیست؟

اگر نگاهی به زندگی برخی از افراد متمول و مشهور بیندازید، خواهید دید که بسیاری از آن‌ها درگذشته سطح زندگی بسیار پایینی داشتند. پولدار شدن این افراد معمولا به‌خاطر ارث پدری‌شان نبوده، بلکه فکر و استعدادشان آن‌ها را به این جایگاه رسانده است. این همان چیزی است که هوش مالی بر آن تاکید دارد. در واقع، منظور از آن تفکری است که راه‌های رسیدن به پول و کسب درآمد را تقویت می‌کند. در این مطلب از ارگ تجارت بیشتر در مورد هوش مالی مطالعه می‌کنید.

تعریف هوش مالی

برای هوش مالی یا Financial IQ نمی شود تعریف مشخص و واحدی گفت، اما می‌توان این گونه بیان کرد که شیوه‌های کسب درآمد در زمان اندک را هوش مالی می‌گویند. به بیان دیگر، دانش، اطلاعات و توانایی‌های هر فرد در کسب درآمد، حل مسائل اقتصادی و مدیریت بحران‌های مالی را به اصطلاح شَم اقتصادی یا همان هوش مالی می‌گویند.

یکی از ثروتنمدان خودساخته به نام رابرت کیوساکی در شم اقتصادی گفته است که میزان درآمد و سرمایه ثابت، مقدار پولی که ماهانه از حساب یک فرد خارج می‌شود و مهم‌‌تر از آن، مسیر و جریانی که این دو در آن‌ حرکت می‌کنند هوش مالی فرد را نشان می‌دهند.

چند نوع هوش مالی وجود دارد؟

انواع هوش مالی را می‌توان به 5 دسته تقسیم‌بندی کرد:

  • در کسب درآمد بیشتر
  •  در حفظ و نگهداری از پول
  • در برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی پول
  • در استفاده از پول
  • در پیشرفت در دانش مالی

افراد با شم اقتصادی بالا چه ویژگی‌هایی دارند؟

یک سری ویژگی‌ها در بین افرادی که هوش مالی بالایی دارند، مشترک است. این ویژگی‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

1.داشتن طرح عملیاتی: افراد با هوش مالی بالا برای درآمد خود طرح عملیاتی ایجاد می‌کنند. این افراد برای طرح‌های عملیاتی خود برنامه‌ریزی می‌کنند.

2.پس‌انداز کردن ده درصد از درآمد: این افراد به طور منظم حداقل ده درصد از درآمد خود را پس‌انداز می‌کنند. این مبلغ یا صرف سرمایه‌گذاری می‌شود یا در بلند مدت سود ایجاد می‌کند.

3.کاهش بدهی: اگر شم اقتصادی بالایی داشته باشید می‌دانید که قرض‌های سنگین در بلند مدت تاثیر بدی بر ثروت شما می‌گذارند. در نتیجه، سعی می‌کنید تا بدهی‌های خود را به حداقل برسانید. در صورتی که محبور شوید با قرض کردن خرید کنید، قبل از تصمیم‌گیری برای خرید بهترین و مناسب‌ترین قیمت را انتخاب می‌کنید.

4.تعیین اهداف مالی بلند مدت و کوتاه مدت: این اهداف با طرح‌های عملیاتی مرتبط هستند. افراد باهوش اهداف خود را به دو دسته کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم می‌کنند، همین موضوع به آن‌ها کمک می‌کند تا در طول روز فکرشان را برای دستیابی به این اهداف متمرکز کنند.

۵.استراتژی در خرج کردن: این افراد از پیامد خرج کردن خود آگاه هستند و برای هر مبلغی که می‌خواهند خرج کنند تامل می‌کنند. اگر این افراد نتیجه بگیرند که خرج‌ کردن پول‌شان در بلندمدت سودی ندارد، پیش از هر اقدامی تصمیمات‌شان را اولویت‌بندی می‌کنند.

۶.مشاوره‌ گرفتن از متخصصین مدیریت مالی: هیچکس نمی‌تواند همواره بهترین تصمیمات را بگیرد. افراد با هوش مالی بالا این موضوع را درک می‌کنند و به جای عقل کل دانستن خود، به طور مداوم با افراد متخصص برای مدیریت اموال خود مشورت می‌کنند.

۷.در تعامل بودن با مدیران مالی موفق: برای این که ویژگی‌های افراد با هوش مالی بالا را داشته باشید، باید با این افراد در تعامل باشید. از ویژگی‌ها، عادت‌ها و رفتارهای روزانه‌ی افرادی که قبل از شما این راه را پیموده‌اند الگوبرداری کنید.

۸.یادگیری استراتژی‌های مالی جدید: افراد باهوش از هر فرصتی برای یادگیری استراتژی مالی جدید استفاده می‌کنند.

چگونه هوش مالی خود را تقویت کنیم؟

برای تقویت و افزایش هوش مالی راهکارهایی وجود دارد. برای این منظور می‌توانید از این راهکارها استفاده کنید:

۱.مسائل مالی را پیگیری کنید: به طور روزانه روزنامه‌ها و مجلات اقتصادی را مطالعه کنید. نکاتی که در این مجلات می‌بینید را یادداشت کنید و از آن‌ها بهره ببرید.

۲.از کلاس‌های هوش مالی استفاده کنید: البته، این موضوع در ایران هنوز جا نیفتاده است. اما استفاده از کلاس‌های شم اقتصادی که افراد باتجربه در آن تدریس می‌کنند می‌تواند بسیار مفید باشد. همچنین شما می‌توانید در یک دوره آنلاین خارجی نیز شرکت کنید.

۳.از سرمایه‌گذاری نترسید: برای تقویت و افزایش شم اقتصادی خود فقط به خواندن تئوری‌ها اکتفا نکنید، سرمایه‌گذاری را شروع کنید یا موفق می‌شوید یا شکست می‌خورید. برای شروع می‌توانید از سرمایه‌گذاری‌هایی که ریسک کمتری دارند شروع کنید.

۴.به یک درآمد ثابت و مشخص اکتفا نکنید: بسیاری از افراد به افزایش 5 درصدی یا 10 درصدی حقوق خود در یک سال راضی هستند. اما اگر این گونه پیش بروید نمی‌توانید با تورم مقابله کنید. اگر می‌خواهید به عنوان یک فرد با هوش مالی بالا شناخته شوید لازم است که درآمد خود را افزایش دهید.

۵.طرز فکر خود را تغییر دهید: تا زمانی‌که افکار خود را در مورد راه‌های رسیدن به پول تغییر ندهید نمی‌توانید به آن برسید. فراموش نکنید که شم اقتصادی به معنای تفکر عاقلانه مالی است.

۶.خرج و مخارج خود را کنترل کنید: برای شروع تقویت هوش مالی لازم است که هزینه‌ها و مخارج خود را تا حد امکان کاهش دهید. یک لیست خرید تهیه کنید، وسایل ضروری را در آن بنویسید و به آن پایبند باشید. به همین شکل بدهی‌های کوچک خود را پرداخت کنید. تا زمانی که آن‌ها را پرداخت نکرده‌اید از گرفتن وام و قرض جدید خودداری کنید.

جمع‌بندی مطلب: با توجه به مطالبی که در این مقاله گفتیم، اکنون به این نتیجه رسیده‌اید که راه‌های زیرکانه ای برای افزایش درآمد وجود دارد. مهم نیست که شما در یک خانواده متمول به دنیا آمده باشید، مسئله مهم آن است که با استفاده از شم اقتصادی خود، این اموال را مدیریت کنید و افزایش دهید.برای مثال این که چه زمانی دارایی خود را در طلا یا شمش نقره یا بورس سرمایه گذاری کنید مهم است. همچنین، به شما کمک می‌کند تا سرمایه‌تان را گسترش داده و درآمد خود را افزایش دهید. در این مطلب در مورد راه‌های تقویت هوش مالی مطالعه کردید، به نظر شما دیگر چه راهکاری برای افزایش هوش مالی موجود است؟
Comments
Write a comment Close