Search
Iranian Rial
EN
Back to all

تحلیل فاندامنتال کاردانو

با مجموعه آموزش های فارکس و ارز دیجیتال ارگ تجارت همراه باشید: تحلیل فاندامنتال کاردانو موضوع این مقاله است. کاردانو بستری مبتنی بر بلاک چین است که برای نخستین بار در سال 2017 توسط یکی از بنیان‌گذاران رمز ارز اتریوم معرفی شد تا مشکلات مربوط به قراردادهای هوشمند و مقیاس پذیری را در ارزهای دیجیتال اتریوم و بیت کوین برطرف کند. در حقیقت می‌توان گفت که تیم توسعه دهنده کاردانو با مطرح کردن این رمز ارز به دنبال حفظ مزیت‌های اتریوم و بیت کوین بوده‌اند و در عین حال می‌خواهند با برطرف کردن مشکلات آن‌ها رمز ارزی محبوب‌تر و با ویژگی‌های مثبت بیشتر عرضه کنند.
در صورتیکه تمایل دارید از پیشینه و ویژگی‌های این رمز ارز خوش آتیه اطلاعات بیشتری کسب کنید در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

تحلیل فاندامنتال کاردانو: چگونگی پیدایش کاردانو

بر اساس تحلیل فاندامنتال کاردانو پس از بروز مشکلات رمز ارزهای بیت کوین و اتریوم، تیم کاردانو از سال 2015 برای رفع چالش‌های آن و عرضه یک رمز ارز جدیدتر تلاش کردند. این تلاش بیش از 2 سال به طول انجامید تا اینکه در ماه سپتامبر سال 2017 عرضه اولیه توکن کاردانو با نام آدا (ADA) آغاز شد و در فهرست خرید و فروش صرافی‌ها قرار گرفت.
خرید این رمز ارز با استقبال گسترده‌ای از سوی کاربران مواجه شد؛ به طوریکه رشد قیمت آن تنها در طول 3 روز به 366 درصد رسید همچنین با گذشت یک ماه از عرضه آن در فهرست 5 رمز ارز برتر صرافی‌ها قرار گرفت.

کاردانو نسل سوم ارزهای دیجیتال

همان طور که می‌دانید نسل نخست رمز ارزها بیت کوین بود که به عنوان اولین پول غیرمتمرکز در دنیا به شهرت رسید. نسل دوم ارزهای دیجیتال اتریوم بود که به ایجاد قراردادهای هوشمند منجر شد. چالش‌هایی نظیر مقیاس پذیری، سنتی بودن سیستم‌های مالی و امکان همکاری با دیگر بلاک چین‌ها موجب شد تا جرقه ایجاد کاردانو در ذهن اعضای این تیم زده شود. منظور از مقیاس پذیری آن است که با خرید بیشتر رمز ارز و ازدیاد تعداد تراکنش‌ها، سرعت و هزینه انجام تراکنش‌ها تغییر پیدا نکند.

کاردانو چگونه بر مشکلات رمز ارزهای قبلی غلبه کرده است؟

بر اساس تحلیل فاندامنتال کاردانو روش کار رمز ارز آدا بر اساس اثبات سهام (PoS) است و برای رفع مشکلات رمز ارزهای قبلی از شیوه نامه آوروبوروس (Ouroboros) بهره می‌برد؛ معنای این واژه به نوعی مار مربوط می‌شود که به طور مداوم دم خود را قورت می‌دهد و دوباره سالم می‌شود و سنبلی از پیشرفت و توسعه است.
مکانیزم نودها در شیوه نامه آوروبوروس نسبت به الگوریتم اثبات سهام معمولی که بر اساس تعداد سکه‌ها، ایجاد بلوک‌ها و تأیید تراکنش‌ها انجام می‌شود تا حدی متفاوت است. در الگوریتم کاردانو رهبران اسلات به تأیید تراکنش‌های بلوک‌ها می‌پردازند؛ ضمن آنکه برای هر بازه زمانی 20 ثانیه‌ای یک رهبر اسلات درنظر گرفته می‌شود. پس از تأیید تراکنش‌ها توسط رهبران اسلات، تراکنش‌ها باید توسط تأیید کنندگان ورودی نیز مورد تأیید قرار گیرند.
شایان ذکر است که رهبران اسلات با نظر افرادی که سکه جمع‌آوری کرده‌اند تعیین می‌شوند؛ علاوه بر آن تأیید کنندگان تراکنش‌ها نیز بر اساس میزان سکه‌هایی که جمع‌آوری کرده‌اند حق رأی خواهند داشت. در این الگوریتم کاربران به جای تلاش برای استخراج سکه از طریق سخت افزارها، بر روی سکه‌های آدا سرمایه‌گذاری می‌کنند و تقسیم پاداش نیز میان رهبران اسلات، تأیید کنندگان و دارندگان سکه صورت می‌گیرد.
خوب است بدانید که کاردانو برای رفع مشکل مقیاس پذیری بیت کوین از فناوری رینا (RINA) بهره می‌برد؛ این فناوری در حقیقت نوعی ایجاد ساختار برای شبکه‌ها است که موجب بهیود شفافیت، حریم شخصی و مقیاس پذیری می‌شود. برای این منظور کاردانو از لایه اجماع (CSL) و لایه محاسباتی (CCL) استفاده می‌کند.
لایه اجماع نخستین لایه بستر کاردانو است و برای تولید بلوک‌های جدید و تأیید تراکنش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. لایه محاسباتی که دومین لایه بستر کاردانو به حساب می‌آید اطلاعاتی را در زمینه انجام تراکنش‌ها فراهم می‌آورد؛ این دو لایه با هم در تعامل هستند و به کاهش هزینه و بهبود سرعت تراکنش‌ها کمک می‌کنند.

تحلیل فاندامنتال کاردانو: مزیت‌های رمز ارز کاردانو

همان طور که اشاره شد کاردانو با بهره بردن از شیوه نامه آوروبوروس از مقیاس پذیری مناسبی برخوردار است. این رمز ارز مانند اتریوم برای ایجاد قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ از دیگر مزیت‌های این رمز ارز آن است که با توجه به داشتن چندین لایه در ساختار خود امنیت بیشتری نسبت به سایر رمز ارزها دارد. علاوه بر این زبان برنامه نویسی آن برای ایجاد قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز ساده‌تر و کامل‌تر بوده و از زبان هسکل (Haskell) استفاده می‌کند.

کاردانو با چه چالش‌هایی مواجه است؟

• برخی از تحلیلگران بازارهای رمز ارزها بر این باورند که در صورتیکه قراردادهای هوشمند و برنامه‌های متمرکز در بستر کاردانو طراحی و اجرا نشوند فروش توکن آن کاهش خواهد یافت.
• اگرچه کاردانو امنیت بیشتری نسبت به رقبای خود دارد اما با توجه به درنظر گرفتن قوانین سخت‌گیرانه برای طراحی ICOها میزان استفاده از آن نسبت به ایاس و اتریوم کاهش یافته و رتبه آن به جایگاه یازدهم در میان رمز ارزها تنزل پیدا کرده است.

مراحل توسعه کاردانو

تحلیل فاندامنتال کاردانو نشان می‌دهد که مراحل توسعه کاردانو به 5 مرحله تقسیم می‌شود؛ مرحله نخست آن که بایرون (Byron) نامیده می‌شود پشت سر گذاشته شده است. مرحله دوم آن که شلی (Shelley) نام دارد در حال اتمام است، مرحله سوم این پروژه که ایجاد قراردادهای هوشمند است هنوز شروع نشده است؛ مراحل بعدی نیز شامل Basho و Voltaire هستند که در انتظار اجرایی شدن هستند.

چه کسب و کارهایی کاردانو را پذیرفته‌اند؟

در حال حاضر زیرساخت کره‌ای متاپس پلاس (Metaps Plus) این رمز ارز را به عنوان یکی از موارد قابل پذیرش پرداخت‌های خود درنظر گرفته است. همچنین بنیان‌گذار کاردانو درصدد است تا استفاده از این رمز ارز را برای برخی از کشورهای آفریقایی که به خدمات مالی بانک‌ها دسترسی ندارند امکان پذیر کند.

تحلیل فاندامنتال کاردانو: مقایسه رمز ارزهای اتریوم و کاردانو

گفتنی است که اگرچه کاردانو در ابتدا برای غلبه بر نقص‌های اتریوم و بیت کوین به وجود آمد؛ در حال حاضر به رقیب اصلی اتریوم و برنامه‌های غیرمتمرکزی نظیر ترون، ایاس و نئو تبدیل شده است. اگر بخواهیم مقایسه‌ای میان اتریوم و کاردانو داشته باشیم باید گفت که تنها وجه شباهت این دو رمز ارز در نوع زیرساخت و هدف آن‌ها است و در زمینه‌های دیگر نظیر مکانیزم اجماع، زبان برنامه نویسی و معماری با یکدیگر تفاوت دارند. در ادامه به برخی از تفاوت‌های این دو نوع رمز ارز اشاره می‌کنیم:
• اتریوم از مکانیزم اثبات انجام کار استفاده می‌کند و قصد دارد آن را به مکانیزم اثبات سهام تغییر دهد اما کاردانو از الگوریتم آوروبوروس و مکانیزم اثبات سهام بهره می‌برد.
• همان طور که اشاره شد زبان برنامه‌نویسی کاردانو هسکل و پلوتوس است؛ این در حالی است که زبان برنامه نویسی اتریوم Solidity است.
• از نظر معماری کاردانو دارای دو لایه بوده که موجب حفظ حریم شخصی در طراحی قراردادهای هوشمند می‌شود؛ در حالیکه اتریوم تنها یک لایه دارد و ایجاد لایه دوم آن برای رفع مشکل مقیاس پذیری فعلاً در دست بررسی است.
• اتریوم نسبت به کاردانو قدیمی‌تر است و از سال 2015 عرضه آن به بازار آغاز شده است؛ در حالیکه کاردانو فعالیت خود در دنیای رمز ارزها را از سال 2017 آغاز کرده است.

عوامل مؤثر بر قیمت کاردانو

بر اساس تحلیل فاندامنتال کاردانو هک شدن صرافی بیترو در سنگاپور که با از دست رفتن حجم قابل توجهی از توکن‌های آدا و XRP همراه بود موجب کاهش قیمت کاردانو در 27 ژوئن سال 2019 گردید. پذیرش این رمز ارز توسط یکی از دانشگاه‌های تفلیس، دیدار بنیان‌گذار کاردانو با وزیر امور مالی کشور گرجستان و دیدار وی با مقامات یکی از بانک‌های بزرگ اروپا برای توسعه استفاده از این رمز ارز در ژوئن 2019 بر تغییرات قیمت آن مؤثر بوده‌اند. علاوه بر این، پیوستن عضوی جدید به بنیاد فناوری مالی هنگ کنگ در می 2019 در افزایش قیمت آدا مؤثر بوده است.

مجریان پروژه کاردانو چه کسانی هستند؟

بنیان‌گذار این رمز ارز چارلز هاسکینسون است که در زمره بنیان‌گذاران اتریوم و بیت شیرز نیز به شمار می‌رود؛ سایر اعضای تیم کاردانو نیز متخصصان آکادمیک و دانشگاهی هستند. از جمله سازمان‌هایی که به توسعه کاردانو کمک کرده‌اند می‌توان به بنیاد کاردانو در سوئیس، یک شرکت پژوهشی در حوزه ارزهای دیجیتال به نام IOHK و بنیاد امورگو اشاره کرد.

شاخص‌های رتبه‌بندی ارزهای دیجیتال
ارزش کل بازار یا مارکت کپ

مارکت کپ یا ارزش کل بازار که معیاری متداول برای رتبه‌بندی رمز ارزها به شمار می‌رود حجم سرمایه مورد استفاده در یک پروژه را اندازه‌گیری می‌کند. همانطور که اشاره شد کاردانو از ابتدای عرضه در بازار با استقبال بالایی از سوی کاربران مواجه شد اما در ادامه با از دست دادن بخشی از حجم سرمایه از رتبه پنجم به رتبه یازدهم سقوط کرد.

تحلیل فاندامنتال کاردانو: میزان داد و ستدها

معیار دیگری که در تحلیل فاندامنتال کاردانو برای رتبه‌بندی ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد حجم داد و ستدهای صورت گرفته است؛ برای این منظور متوسط معاملات انجام شده در یک ماه را مورد بررسی قرار می‌دهند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که افزایش ارزش بازار کاردانو هماهنگ با افزایش داد و ستدها نبوده است؛ این مسئله می‌تواند ناشی از تأثیرپذیری بازار این رمز ارز از اخبار گوناگون باشد.

ارزش تراکنش‌های صورت گرفته در شبکه کاردانو

این شاخص می‌تواند مهم‌تر از شاخص حجم داد و ستدها تلقی شود؛ چرا که به نوعی بیانگر فعالیت کاربران این پروژه است و برخلاف داده‌های حجم معاملات بسیار دقیق، غیرقابل جعل و قابل اتکا است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در دوره‌های زمانی مختلف میزان تراکنش‌های صورت گرفته در شبکه کاردانو بسیار نوسان داشته است. همچنین بررسی نمودار همزمان میزان تراکنش‌ها و قیمت رمز ارز آدا نشان می‌دهد که روند تغییرات قیمت و میزان تراکنش‌ها متناسب با هم تغییر کرده‌اند.

شاخص NVT

این شاخص نیز نسبت مارکت کپ به میزان تراکنش‌های صورت گرفته در شبکه کاردانو را در دوره‌های زمانی مختلف مشخص می‌کند. بالا بودن مقدار شاخص NVT نشان دهنده آن است که سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری بلند مدت در این رمز ارز تمایل بیشتری دارند. بررسی‌ها حاکی از آن است که متوسط شاخص NVT این رمز ارز برابر با 34/14 واحد است و در دوره‌های مختلف نیز با فراز و فرودهایی مواجه شده است.

با توجه به اینکه الگوریتم اجماع این رمز ارز بر پایه اثبات دارایی است می‌توان نتیجه گرفت که قابلیت استخراج ندارد؛ به این معنا که در ابتدای اجرای این پروژه تعداد محدودی سکه آدا ایجاد شده و در ادامه به صورت پاداش به کاربران داده شده است. بنابراین شاخص مقرون به‌صرفه بودن استخراج برای این رمز ارز محاسبه و بررسی نمی‌شود.
نرخ بازگشت سرمایه (ROI)
در تحلیل فاندامنتال کاردانو، شاخص نرخ بازگشت سرمایه، رشد قیمت رمز ارز را از ابتدای عرضه آن تا زمان مورد نظر اندازه‌گیری می‌کند. همان طور که بیان شد رمز ارز آدا در طی 3 روز از شروع عرضه آن رشد قیمت چشم‌گیری داشت و ظرف مدت یک ماه به رتبه پنجم رمز ارزهای مهم در صرافی‌ها دست یافت. نرخ بازگشت سرمایه این رمز ارز تا سال 2019 حدود 271 درصد برآورد شده است؛ به عبارت دیگر افرادی که در ابتدای عرضه این رمز ارز آن را خریداری کرده‌اند در صورت فروش آن در سال 2019 می‌توانستند 271 درصد سود داشته باشند.
جمع‌بندی تحلیل فاندامنتال کاردانو
در این مطلب تحلیل فاندامنتال کاردانو را انجام دادیم، به مزیت‌های آن نسبت بیت کوین و اتریوم اشاره کردیم؛ همچنین شاخص‌های رتبه‌بندی این رمز ارز را جهت ورود به بازار سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال تحلیل کردیم.
اگرچه برخی اهداف و برنامه‌های این پروژه نظیر برنامه‌های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند هنوز اجرایی نشده‌اند؛ اما با توجه به حمایت یک تیم متخصص و آکادمیک از این رمز ارز و مقبولیت روز افزون آن نزد کسب و کارها به نظر می‌رسد که آینده روشنی پیش رو دارد و به تدریج به وعده‌های خود جامه عمل می‌پوشاند.

Comments
Write a comment Close